Min tid i produktion började på ett spännande projekt i Lund - Brf Lyra i Vipeholmsparken. Området skulle få en ny och trivsam atmosfär med JMs nyproducerade bostadsrätter. Lyra består av fyra huskroppar med totalt 88 lägenheter och när jag kom in i projektet befann det sig i inrednings- och besiktningsskedet. Ett viktigt steg var förbesiktningen, där jag och besiktningsmannen gick igenom lägenheterna och noterade allt som behövde åtgärdas innan inflyttningen. Försynen görs för att ha en god översikt över lägenheten innan man träffar kund på slutbesiktning. Slutbesiktningen är det första tillfället som kunden träffar besiktningsmannen och går igenom lägenheten för att hitta punkter som ej är utförda ännu, felaktigt utförda eller som inte helt uppfyller högsta kvalitet. Projektet har sett väldigt bra ut och de anmärkningar som finns är alla mindre vilket ofta består av bättringsmålning och märken i parkett efter det att vitvaror kommit på plats.
Efter slutbesiktning ser man som arbetsledare till att besiktningsanmärkningarna åtgärdas av rätt hantverkare, antingen JMs egna eller av våra underentreprenörer. Ungefär en vecka senare har man efterbesiktning vilket är det andra och sista tillfället kunden träffar besiktningsmannen i lägenheten. Då går man tillsammans igenom protokollet från slutbesiktning och checkar av punkterna samt ser om det tillkommit nya punkter. Återigen ser man som arbetsledare till att besiktningsanmärkningarna blir åtgärdade, denna gång till dess att kunden flyttar in och allt ska vara färdigt.
Jag har varit med på inflyttningsdagen för totalt 60 lägenheter. Det är en väldigt rolig dag då man får träffa kunderna när de ska flytta till sin nya bostad som de ser fram emot. Arbetsledarens roll under inflyttningsdagen är tillsammans med platschef att släcka eventuella besiktningsanmärkningar som är kvar, ge kunden en teknisk genomgång av lägenheten samt visa allmänna utrymmen på fastigheten. Jag har under de olika inflyttningsetapperna provat på alla delar. Extra roligt är det att kunderna varit nöjda och projektet hittills uppnått ett högt NKI.
I Bostadsrättsföreningen finns en gästlägenhet, som bostadsrättsinnehavarna kan boka digitalt. För att göra det smidigare installerade jag en Yale Access-modul, så att ansvarig för bokningen kan ge ut digitala koder till de som bokat genom en app. Det var ett sätt att göra hela processen mer användarvänlig och enklare för alla inblandade. Under tiden på Lyra var jag också med på prognosgenomgång vilket är intressant då man ser vad allt har för kostnad, vilka kostnader man bedömer framåt i projektet och om projektet ligger över/under prognosen.