Change to the English site
Please note that only corporate information is available in English.
HemKontaktVanliga frågor och svarHyres- och avifrågor
Hyres- och avifrågor
För dig som bor i en JM-bostad och har frågor kring betalningar.
Avifrågor
Vad innebär Årsavgift på min avisering?
Årsavgiften, som bestäms av styrelsen, ska täcka föreningens årliga kostnader för fastighetens drift, underhåll, räntor och lån. I de flesta fall är årsavgiften uppdelad i tolv delar och tas därför ut månadsvis.
Hur fungerar varmvattenavläsningen?
Fastigheten har mätare installerade till varje lägenhet för att mäta varmvattenförbrukningen. Varmvattnet debiteras respektive bostadsrättshavare relaterat till uppmätt förbrukning.
Systemet är ett trådlöst system som samlar in mätdata från respektive lägenhet utan manuell avläsning. Mätdatat samlas ihop centralt och debiteringen sker efter faktisk förbrukning i efterskott hos er ekonomiska förvaltare. Förbrukningen för tre månader kommer som en separat post på den första avin i varje kvartal.
Några föreningar har valt att ha månadsavläsning med debitering på efterföljande månadsavi. Vill du veta hur er förening valt att göra – Kontakta styrelsen.
Om du misstänker att något är fel med din mätare, kontakta Brunata direkt på 040–411 999 eller kundservice@brunata.se.
Telefontider: Måndag–fredag kl. 09.00–15.00.
Min varmvattenförbrukning stämmer inte, vem kan jag kontakta för att kontrollera detta?
Du är välkommen att kontakta Brunatas kundtjänst på 040 - 411 999 eller kundservice@brunata.se.
Telefontider: Måndag–fredag kl. 09.00–15.00.
Var hittar jag aviöversikt och portalen för ekonomisk förvaltning?
Genom att logga in på JM@home Kundportal med Bank-ID hittar du aviöversikt och portalen för ekonomisk förvaltning.
Vad är överlåtelseavgift och hur debiteras den?
Överlåtelseavgiften är en administrationsavgift som bostadsrättsföreningen kan ta ut för administrativt arbete i samband med överlåtelse av bostadsrätten. Överlåtelseavgiften debiteras vanligtvis förvärvaren (köparen) av bostaden, men kan också debiteras överlåtaren (säljaren), beroende på vad som framgår av föreningens stadgar. Överlåtelseavgiften är vanligtvis 2,5% av årets prisbasbelopp, och debiteras på avin för lägenheten. För mer detaljer, se föreningen stadgar.
Vad är pantsättningsavgift och hur debiteras den?
Pantsättningsavgift är en administrationsavgift som bostadsrättsföreningen kan ta ut för administrativt arbete i samband med att registrera pantsättningshandlingar i lägenhetsförteckningen. Pantsättningsavgiften är vanligtvis 1% av årets prisbasbelopp, och debiteras låntagaren på en kommande avi för lägenheten. Observera att pantsättningsavgift tas ut för varje lånenummer som registreras, vilket innebär att om lånet delas upp i flera delar så kommer varje del generera en pantsättningsavgift. För mer detaljer, se föreningen stadgar.
Betalningssätt
Hur fungerar Kivra?
För dig som är ansluten till Kivra så kommer avierna automatiskt att skickas dit. En förutsättning för att det ska fungera är att den som står som avimottagare också är ansluten till Kivra. På avin ser du vem som är avimottagare = det namn som står överst på avin. Vill du ändra namnplaceringen så kontaktar du kundservice@jm.se.
För dig som har autogiro och är ansluten till Kivra så kommer uppgift, om vad som ska dras via autogiro, in till Kivra i form av en obetalbar avi. Du behöver därför inte göra något så länge som du har ett aktivt autogiro. Betalningen genomförs som vanligt per avins förfallodag, alternativt näst påföljande vardag om förfallodagen är en helgdag.
Hur avanmäler jag Kivra?
Om du önskar få avierna direkt hem i brevlådan istället för via Kivra så behöver du själv avregistrera JM@home som avsändare hos Kivra. Detta gör du genom att logga in på Kivra, gå till Inställningar – Välj Avsändare och sedan Avbeställa avsändare – sök JM@home.
Observera att redan utskickade avier inte levereras på något annat sätt. Det kan därför vara bra att först spara ner de avier du fått direkt från Kivra. Du kan även kontakta kundservice@jm.se för hjälp.
Nästa gång avier skickas ut kommer dessa att skickas per post, om du inte valt att ansluta dig till e-faktura.
Hur anmäler jag mig till autogiro?
Du kan anmäla dig via din internetbank genom att söka på föreningens namn.
Hur anmäler jag autogiro om jag inte har en Internetbank?
Då skickar vi en blankett till dig som du fyller i och skickar till: JM@Home 169 82 Solna
Jag har anmält att jag önskar betala via Autogiro, men det dras inte, varför?
Vi drar pengar från kontot på förfallodagen som alltid är den sista vardagen i månaden. Ytterligare ett dragningsförsök görs nästkommande vardag. Kontrollera innan förfallodagen att du har täckning på kontot. Har du haft täckning men pengarna har ändå inte dragits bör du kontrollera med din bank och betala avin manuellt. Har du ej haft täckning vid dragningarna dras ej pengarna i efterhand och du måste då betala manuellt.
Vid autogiro skickas inte avier ut. Avierna finns i kundportalen där även aviseringsinställningar finns.
Vilket nummer är mitt betalarnummer när jag ska ansöka om Autogiro?
Ditt betalarnummer är detsamma som kundnummer och finns på din avi. Bekräftelse på registreringen kommer med nästa avisering.
Hur anmäler jag mig till E-faktura?
Du anmäler e-faktura genom din internetbank. Sök på "JM@Home" eller sök på bokstaven "J" som leverantör av e-fakturor (OBS! Inte föreningens namn när det är e-faktura). Fyll i ditt kundnummer samt föreningens bankgironummer. När du gjort detta i din bank så behöver du inte göra något mer. Du får sedan en bekräftelse via mejl när allt är klart eller om din anmälan inte gått igenom.
Du kan alltid logga in i Kundportalen för ekonomiska ärenden för att se dina avier och aviseringsinställningar. Inloggning sker med BankID. Önskar du byta namn på avimottagaren kontakta kundservice@jm.se eller lägg ett ärende i Kundportalen.
Jag har anmält E-faktura, men det verkar inte fungera, varför?
Du kan ha missat att registrera din anmälan i din bank eller missat att göra det i Kundportalen. Du måste således ha registrerat dig både i din bank och i Kundportalen. När du gjort det kommer det att fungera till kommande avisering.
Går det att kombinera både E-faktura och Autogiro som betalningssätt?
Vi rekommenderar inte att kombinera E-faktura + Autogiro.
© JM AB 2025
Organisationsnummer 556045-2103
Vi bryr oss om din integritet
Vi söker därför samtycke att hantera din information. Vi använder cookies och tredjepartstjänster (Youtube och Google Maps) bla för att förbättra funktionaliteten på webbplatsen.
eller gör dina val