Change to the English site
Please note that only corporate information is available in English.
HemKontaktVanliga frågor och svarVIP & förtur
VIP & förtur
Här får du svar på frågor om VIP, förtur och våra bostadsprojekt.
Medlemsinfo
Vad innebär det att vara VIP-kund?
VIP-medlemmar meddelas i förväg om vilka bostäder som kommer att finnas till försäljning, och när VIP-perioden är. De bjuds även in till egna VIP-visningar. VIP-perioden varar i 15 dagar, och under den perioden kan endast medlemmar köpa. Om flera personer är intresserade av samma bostad är det tiden som VIP-medlem som avgör. VIP-kunder som inte anmäler sig under förköpsperioden kan fortfarande köpa en bostad, men får då ingen förköpsrätt.
Vem kan bli VIP-kund?
Alla fysiska personer kan bli VIP-kund hos JM och dotterbolaget Borätt, oavsett ålder. Personer under 18 år måste dock ha målsmans godkännande. Du blir VIP-kund när avgiften är betald. Ditt registreringsdatum sätts till den dag du anmält dig.
Vad är fördelen med att vara VIP-kund?
Under året erbjuder vi VIP-försäljning av bostäder löpande till dig som är VIP.
Via "Mina sidor" får du förhandsinformation om JMs och Borätts planerade bostäder och kan spara Favoriter. Du får del av fakta, planritningar samt priser, liksom möjlighet till förtur på bokning av bostäder innan allmän säljstart samt inbjudan till VIP-visning.
På Mina sidor anmäler du dig till VIP-visning och gör köpanmälan på de bostäder du är intresserad av.
Vad kostar det att vara VIP-kund?
Årsavgiften för VIP-kunder är 200 kr. Avgiften aviseras och ska betalas en gång per år räknat från den dag du anmält dig.
Via "Mina Sidor" kan du följa din betalningsperiod och bland annat se vilka projekt där VIP-försäljning pågår och var dina intresse- och köpanmälan gjorts.
När är startdatumet för mitt VIP-medlemskap?
Ditt VIP-medlemskap startar när avgiften är betald. Ditt registreringsdatum sätts till den dag du anmält dig.
Hur betalar jag min avgift som VIP-kund?
Betalning kan göras direkt via swish, betalkort eller via info till e-postadress för betalning via bank via plusgiro.
Hur ser jag att min betalning har gått igenom?
Du får en bekräftelse om att din betalning har gått igenom på Mina sidor, om du betalar direkt på webben. Betalar du via bankgiro kan det ta några dagar innan betalningen registrerats i våra system.
Var ser jag min nästa betalning?
På mina sidor under fliken betalningar kan du se dina kommande VIP-betalningar.
Varför går det inte att betala VIP-avgiften på Mina sidor?
Om betalknappen inte fungerar beror det på att vi har skickat ut en påminnelsefaktura. Du kan då enbart betala din VIP-avgift med fakturan.
Hur avslutar jag mitt medlemskap som VIP-kund?
Du kan avsluta ditt medlemskap som VIP genom att kontakta vår Kundtjänst. Du kan även avstå från att betala årsavgiften - då upphör ditt medlemskap per automatik.
Uppsägning/avregistrering medför att tidigare registreringstid är förbrukad och upphör att gälla. Om du efter uppsägning/avregistrering önskar återinträda som medlem erhåller du istället en ny registreringstid baserad på tidpunkten för din nya anmälan.
Vad händer om jag inte betalat min VIP-avgift?
Om du inte betalat din VIP-avgift så sägs ditt medlemskap upp automatiskt och som kund blir du av med din köplats. Inga kostnader går vidare till inkasso.
Hur får jag information om vilka bostäder som erbjuds till VIP-försäljning?
Cirka 11 gånger per år skickar vi erbjudande till dig via e-post med information om bostäder som är aktuella för VIP-försäljning. Informationen hittar du även på "Mina sidor".
Du ansvarar själv för att vi har rätt kontaktuppgifter till dig på Mina sidor, och att meddelanden inte hindras från att nå fram på grund av brandväggar, spamfilter eller liknande system. JM/Borätt har tyvärr inte möjlighet att kontrollera att informationen når fram eller att skicka påminnelser om detta.
Hur går en VIP-visning till?
På VIP-visningen får du utförlig information om området och bostäderna. Det är ett unikt tillfälle där du har de bästa förutsättningarna för att ta reda på så mycket som möjligt inför ett eventuellt köpbeslut.
Visningen äger rum i en visningslägenhet, en visningslokal eller en visningsbod i det område där din framtida bostad kommer att ligga, eller i någon av våra bostadsbutiker, alternativt i en annan lokal. Vi sätter ut skyltar och rullar ut röda mattan för dig så att det är lätt att hitta och du blir välkomnad av vår visningspersonal.
- Mäklaren finns alltid på plats liksom andra representanter från oss; det kan vara projektledare, projektering och inredningsansvarig.
- Det finns en skalenlig modell, antingen fysisk eller digital, där du kan se var olika lägenheter och hus ligger i förhållande till varandra, hur gården och de tilltänkta planteringarna är utformade, var ett eventuellt garage och gemensamma lokaler finns.
- På plats visar vi antingen materialprover, eller så har du möjlighet att uppleva en färdig visningslägenhet. Våra kompetenta inredningsansvariga guidar dig när det gäller originalinredning och de möjliga tillval du kan göra.
- Du får med dig tryckt material med priser och planlösningar om du önskar.
- Vi bjuder alltid på enklare tilltugg och något att dricka.
VIP-visningen är till för dig. Därför hoppas vi att du går hem från VIP-visningen med svar på alla dina frågor, så att du på ett tryggt sätt kan gå vidare med ditt bostadsköp.
Hur fördelas bostäderna till VIP-kunder?
Det är då en köpanmälan till en specifik bostad gjorts som registreringsdatumet som VIP-kund spelar roll. Skulle det vara så att ni är flera som är intresserade av samma bostad får den som varit VIP-kund längst välja först.
Kan ett företag bli VIP-medlem?
Nej, ett företag kan inte bli VIP-medlem. Endast privatpersoner kan bli VIP-kunder hos JM.
Vad händer med min kötid när jag köpt en JM bostad?
När du köper en bostad hos JM behåller du din samlade VIP-kötid under förutsättning att medlemsavgiften fortsatt betalas in i tid.
Inloggning
Vad gör jag när jag har problem med min inloggning?
Den vanligaste orsaken till den löpande e-postinformationen om VIP-försäljning inte når fram till mottagaren är att man har en stark brandvägg till sin mejlserver, och då sorteras viss e-post direkt ner i skräpposten. Oftast brukar det räcka med att man flyttar meddelandet från Skräpkorgen till Inkorgen istället, då brukar det "hitta rätt" nästa gång.
Om du har glömt ditt lösenord till "Mina sidor" kan du enkelt återställa det genom att klicka på "Glömt lösenord". Du får då en länk skickad till din e-postadress med instruktioner.
Du ansvarar själv för att vi har rätt kontaktuppgifter till dig på "Mina sidor", och att meddelanden inte hindras från att nå fram på grund av brandväggar, spamfilter eller liknande system. JM/Borätt har tyvärr inte möjlighet att kontrollera att informationen når fram eller att skicka påminnelser om detta.
Kontakta Kundtjänst om du behöver ytterligare hjälp.
Hur ser jag vilka betalningar som har genomförts (historik)?
På mina sidor under fliken betalningar kan du se dina tidigare utförda VIP-betalningar.
© JM AB 2025
Organisationsnummer 556045-2103
Vi bryr oss om din integritet
Vi söker därför samtycke att hantera din information. Vi använder cookies och tredjepartstjänster (Youtube och Google Maps) bla för att förbättra funktionaliteten på webbplatsen.
eller gör dina val