
Jobba hemifrån: 12 tips för balans och produktivitet
Möjligheten till distansarbete är viktigt för en bra balans mellan arbete och privatliv men det är viktigt att särskilja på de två. Vi listar här några tips som hjälper dig att hitta balansen utan att förlora produktiviteten när du jobbar hemifrån.
1. Håll fast vid morgonrutinen
Hur brukar dina dagar börja när du ska till kontoret? Det är vanligt att ha en morgonrutin i form av att exempelvis kolla på Nyhetsmorgon eller lyssna på podcast medan du gör dig i ordning för dagen, behåll dessa rutiner även om du inte ska åka någonstans.
2. Strukturera upp dagen
Skriv en att-göra-lista där du strukturerar upp vad du behöver hinna bli klar med under dagen. Lägg några snabba uppgifter precis i början så att du känner att du kommer igång och att arbetsdagen kan starta och rulla på enklare.
3. Håll fasta arbetstider
Vilka tider brukar du arbeta? Dessa borde gälla även på hemmakontoret. Fördela inte jobbet under dygnets alla timmar utan jobba koncentrerat och var ledig efter det.
4. Var tillgänglig
Även om du väljer att kanske träna på arbetstid men jobba över en timme efter arbetsdagens slut är det viktig att alltid vara tillgänglig under de arbetstimmar som ni har på kontoret.
5. Kom ihåg lunchen
Om du i vanliga fall har en timmes lunch ska du försöka hålla dig till det även när du är hemma. Gör även någonting annat än att sitta framför datorn när du äter. Det hjälper dig att varva ner och ladda upp inför eftermiddagens jobb.
6. Rör på dig
När du inte längre behöver gå till kaffemaskinen eller går ut och köpa lunch under arbetstid är det lätt att bli extra stillasittande. Sätt ett alarm som då och då påminner dig om att ställa dig upp och röra på dig. Gör några snabba yoga-övningar eller träna ögonen för att motverka huvudvärk och trötta ögon.
7. Slå på kameran
Social kontakt är viktigt även om du och dina kollegor inte ses alltid fysiskt. Slå på kameran när det är dags för möten, det är så mycket trevligare om ni kan se varandra och det blir lättare för deltagarna att hålla fokus.
8. Markera arbetsdagens slut
Sätt på musik, gå ett varv runt kvarteret, byt kläder. Markera att arbetsdagen är slut genom att göra det som du brukar göra precis när du kommer hem från jobbet. Det är extra viktigt om exempelvis köksbordet är din arbetsplats. Plocka ner datorn och plocka upp ljusen!
9. Ha en specifik arbetsplats
Om möjligt, avse en specifik plats i hemmet som numera enbart används som ditt kontor. Sitt inte där om det inte är under arbetstid. Om du bor mindre och bara har en plats att sitta på, plocka bort datorn när dagen är slut. Annars påminns du ständigt om jobbet.
10. Skapa ett ergonomiskt hemmakontor
Möjligheten att variera mellan att sitta och stå är viktig för ergonomin. Se till att skaffa en bra stol och ett höj- och sänkbart bord. Saknar du dessa kan du använda böcker eller en liten pall för att höja din laptop. Du kan även använda en kudde i ländryggen, för att sitta på eller under fötterna för att hjälpa med hållningen, tryckavlastning och cirkulation. Ställ in rätt zoomning på skärmen så du ser bra eller låna en stor skärm från kontoret om möjligt.
11. Teknik för distansarbete
Säkerställ att du har all nödvändig teknisk utrustning och programvara som din arbetsplats erbjuder, så att du kan jobba produktivt och korrekt. En laptop med bra kamera, högtalare och mikrofon eller headset är viktiga för videomöten. En bra Internetuppkoppling (med WiFi eller ethernetkabel) är också ett måste!
12. Missa inte fikan
Brukar ni ha fika och AW på jobbet? Håll kvar i traditionerna även om ni sitter på var sitt håll. Starta ett hybridmöte och ha fikastund och AW på distans, eller ordna ett quiz med kollegorna. Prata om annat än jobb!