
Så skapar du ordning som håller hemma
Många familjer jobbar med att få tiden att räcka till, och genom bra struktur kan mer tid läggas på roliga saker. Här är några metoder som verkligen fungerar.
KonMari-metoden
Japanskan Marie Kondo har lanserat varumärket KonMari, som ett revolutionerande sätt att organisera sitt hem. Grunden i hennes populära metod är ett annat tänk när det kommer till hur och varför vi städar. Marie Kondos filosofi är att ett städat och organiserat hem hjälper oss att leva det liv vi vill.
Städa efter kategori, inte plats
KonMari-metoden går till stor del ut på att städa och organisera utefter kategori i stället för rum. Om vi städar rum för rum leder det ofta till att vi samlar samma typ av saker utspritt på flera olika platser. Det ger dålig överblick och skapar en ond cirkel av ständigt städande, menar hon. I stället bör vi städa efter kategori, i en given ordning.
Städa i rätt ordning
Börja med att ta hand om alla kläder. Därefter fortsätter du med böcker, tidningar och andra papper. Sedan går du vidare till diverse småplock och andra udda prylar. Sist tar du hand om sentimentala saker. Enligt KonMari-metoden bör du göra dig av med sådant som inte längre skänker dig glädje.
Just den ordningen att organisera har visat sig vara den mest effektiva, menar Marie Kondo. Genom att börja med det enklaste; kläder, och sluta med det mest utmanande; sentimentala saker, hinner du öva upp ditt beslutsfattande under resans gång. En annan fördel med att börja med kläder är att du snabbt får synliga resultat på dina ansträngningar.
Var sak har sin plats
Det gamla ordspråket är en viktig ledstjärna för den som vill skapa struktur och spara tid i vardagen. Genom att bestämma dig för att alltid lägga saker på bestämda platser slipper du leta efter dem. Och när du slipper leta efter saker sparar du massor av tid. Den extra tid det tar dig att gå till ett annat rum för att lägga en sak på sin rätta plats är ingenting jämfört med hur mycket tid det tar att leta efter saker som inte ligger där de ska. Ju tydligare du specificerar sakernas hem, desto lättare blir de också att hitta.
Utvärdera och förbättra
När du väl fått till en struktur är det viktigt att känna efter hur den fungerar för dig. Kanske var det inte så praktiskt att ha laddaren i bokhyllan när du alltid använder den i sovrummet? Kanske räckte inte platsen för dina jackor till? Vad kan du i så fall flytta på för att få mer plats?
Bra struktur kräver lite eftertanke och tid, men i slutändan kommer det leda till större lugn, mindre stress och mer tid över till annat!
Vill du ha mer inspiration?
Inspireras av Katarzyna och Wladyslaw som genom att bo enkelt och bekvämt har de lyckats att få tiden att räcka till för både heltidsjobb och aktiva barn!







