Liljeholmskajen – från industriområde till älskad stadsdel

10 november 2022

I slutet av 90-talet förvärvade JM industriområdet vid Årstaviken och en omfattande förvandling tog sin början. Nu, drygt 20 år senare, står Liljeholmskajen och den unika skylinen klar med prisbelönta landmärken som Kajplats 6 och Kajen 4. Området har omvandlats från industriområde till en älskad stadsdel med en varierande arkitektur, parker och inte minst den omåttligt populära kajpromenaden.

Dåvarande Årstadalshamnen byggdes 1931-1936 och fungerade som upplagsplats för bland annat kol, järn och trävaror. 1959 invigdes kajen för AB Vin & Spritcentralen.

I slutet av 1990-talet var Liljeholmskajen fortfarande ett industriområde som huserade Vin & Sprits stora lager. En minst sagt omfattande omvandling startade när JM förvärvade området och arbetade fram en detaljplan för nästan 3500 bostäder, kommersiella lokaler, skolor och förskolor samt infrastruktur och förutsättningar för kollektivtrafik. 

Den bakomliggande idén med Liljeholmskajen var att visa att Stockholm växer och numera är en internationell storstad. Höghusen längs kajen är symbolbyggnader som visar hur innerstaden, och vad som räknas som ”innanför tullarna”, flyttas ut.

- Ett av ledorden för utvecklingen av den nya stadsdelen Liljeholmskajen har varit att flytta innerstadens kvaliteter med dess kvarter och samhällsservice utanför tullarna, berättar Gunnar Landing, projektutvecklare på JM.

Liljeholmskajen är en förlängning av innerstan söder om Södermalm, längs Årstavikens vatten. Området ligger dessutom intill Årstaskogens naturreservat och denna gröna lunga ramar även in Liljeholmskajen söderut.

På Liljeholmskajen finns flera förskolor i de nybyggda husen. I Berghus 3 har förskolan i gatuplan sin gård på taket. Dit tar sig barn och pedagoger med en egen hiss. Från takgården leder sedan en bro vidare över till skogen och naturen.

Utifrån platsens topografi med bergväggar har arkitekterna skapat bostäder med en tyst sida mot berget och gårdsmiljöer som förstärker naturen.

För att skapa en smidig förbindelse från Liljeholmskajen till såväl Södermalm som söderut och exempelvis pendeltågsstationen i Årstadal byggdes en hiss i slutet av Sjöviksvägen. Här kan du enkelt ta med dig cykeln och resa snabbt och klimatsmart.

I början av 2000-talet flyttade de första boende in i sina nya hem vid Sjövikstorget, som var de första kvarteren att byggas. Allt eftersom har butiker, restauranger och annan service växt fram och skapat en levande stadsdel. Kajplats 6 (arkitekt Allessandro Ripellino) tilldelades priset Årets Stockholmsbyggnad 2022 och Kajen 4 (arkitekt Gert Wingårdh) tilldelades samma pris år 2015. Det är en tävling där stockholmarna röstar fram sin favoritbyggnad. 

- Vi är väldigt glada att JMs hus på Liljeholmskajen bjuder på en arkitektur utöver det vanliga och som dessutom tilltalar alla stockholmare, säger Per-Arne Jonsson, projektledare på JM för Kajplats 6.

För att skapa den unika skylinen har JM gett flera arkitektkontor uppdrag att skapa hus med olika karaktär. Form, fasadmaterial och gestaltning skiljer sig åt samtidigt som de tillsammans skapar en fascinerande dynamik.

Här monteras ett av de 154 glaspartier som utgör den svävande glaskuben 26 våningar upp, högst upp på Kajplats 6. Varje glasparti väger 600 kilo, mäter nästan 2x3 meter och har tre skikt med glas.

På Liljeholmskajen har JM framför allt byggt bostadsrätter men även några kvarter med hyresrätter. 2019 tog JM beslutet att säljstarta K7 som ägarlägenheter.

- Vi hade enbart goda erfarenheter av ägarlägenheter som upplåtelseform, bland annat från Dalénum på Lidingö. Även här på Liljeholmskajen har det varit enormt efterfrågat och nu i september tillträdde de sista kunderna i K7:s ägarlägenheter, säger Rikard Boman, projektledare på JM för K7.

Flera av husen på Liljeholmskajen har takterrasser som de boende har tillgång till. Många av dem bjuder på en spektakulär utsikt över vattnet och staden.

En viktig del i omvandlingen från industri- till bostadsområde var att tillgodose parkeringsbehovet. Då det vattennära läget gör det komplicerat att bygga garage under husen valde JM att konvertera Vin & Sprits lager i bergrummen till ett modernt garage med plats för drygt 1 000 fordon. I samband revs även Vin & Sprits fabriksbyggnad och rivningsmassorna krossades och återanvändes i väguppbyggnaden av lokalgatorna.

Bergrumsgaraget öppnade i januari 2016 och vann Stockholms Byggmästareförenings ROT-pris 2016.

- Bergrumsgaraget har gjort det möjligt för oss att göra fler bostäder på Liljeholmskajen utan att ta mer mark i anspråk. Det är också häftigt att 41 000 kvadratmeter bergrum kan komma till användning igen, säger Jesper Åman på JM, projektledare för Bergrumsgaraget.

Bergrumsgaraget är byggt av Vin & Sprits gamla lager i bergrummen på Liljeholmskajen och har idag plats för drygt 1 000 fordon.

Som en av Nordens ledande bostadsutvecklare, har JM ambitionen att vara det även när det gäller hållbarhet. Sedan 2008 är alla hus som JM bygger lågenergihus och från 2018 är alla hus dessutom miljömärkta med Svanen. På så vis bidrar JM till att hålla nere energianvändningen i samhället och skapar förutsättningar för en hållbar livsstil i våra bostäder. 

- Nu när vi börjar bli klara med Liljeholmskajen är vi stolta över att våra bostäder främjar en hållbar livsstil. Dessutom är det en plats där gemenskap, trygghet, hälsa och mångfald skapas varje dag, säger Maria Sandell, hållbarhetschef på JM.

Mer från Liljeholmskajen

Läs alla artiklar