Köp din bostad online

En köpupplevelse för kundens skull, så kan JMs onlinebokning beskrivas. För Per-Ola Eriksson, Processägare för försäljning på JM, är det alltid kunden som är i första rummet – oavsett om det rummet är digitalt eller fysiskt.

Alltid öppet med digital webbokning

Redan 2018 var JM först i branschen med att lansera digital webbokning, möjligheten att köpa bostad online. Nyheten togs emot väldigt bra och idag signeras nästan alla bokningsavtal i vår webbokningstjänst.

– Onlineköp är ett sätt för oss att vara tillgängliga när kunden har tid – vi har alltid öppet! Det hade varit svårt, för att inte säga omöjligt, utan den här lösningen säger Per-Ola Eriksson. 

Digitalt möter personlig service

Onlineköpet sker dock inte på bekostnad av det personliga mötet. Det är viktigt att det digitala och personliga kompletterar varandra och att det alltid finns möjlighet att kontakta någon. Du som önskar att skriva avtal på ett mer traditionellt vis – ett pappersavtal vid mäklarens skrivbord – får naturligtvis göra det. Det vanligaste är att bostadsköpet är en blandning av personliga möten och digital självservice.

JMs webbokning är ett strukturerat och säkert sätt att köpa sin bostad. Dokument är lätta att lagra och det är enkelt att identifiera sig. En stor fördel är såklart att det sparar tid men det viktigaste är att det känns tryggt för kunden, säger Per-Ola Eriksson.

Hur ser det digitala köpet ut?

Generellt börjar ett bostadsköp med ett behov och en önskan. Kanske är du intresserad av en bostad i ett visst område eller en viss bostadstyp. Du söker bostad på Internet, pratar med vänner, ser reklam på sociala medier eller i tidningen och någonstans öppnas en väg till jm.se.

På jm.se kan du enkelt navigera genom aktuella och kommande bostäder samt hitta annat relevant innehåll såsom planlösningar, prislistor, kontaktuppgifter, visningstider samt information om områdets och bostadens unika egenskaper. Du hittar även förklarande information om exempelvis fördelarna med att köpa en bostad från JM. I alla skeden kan du, när du önskar, rådgöra med olika funktioner hos JM så som fastighetsmäklare, JM kundtjänst, JMs inredningsansvarig med flera.

När du väl hittat din drömbostad kan du boka bostaden och signera ditt avtal online. Senare i processen kommer du även kunna signera andra typer av avtal digitalt. När du erbjuds att göra inredningsval görs även dessa på webben. I JMs digitala inredningsväljare får du en överblick över möjliga val och kombinationer med hjälp av bilder och visualiseringar. Om du behöver stöd i att göra dina val får du personlig hjälp av JMs professionella inredningsansvariga. 

Digitala pionjärer

När JM skapade möjligheten att köpa en bostad på webben var det banbrytande och än idag är det få i branschen som erbjuder något motsvarande.

Baserat på kundundersökningar som NKI (Nöjd Kund Index), samtal med kunder och egna iakttagelser kan vi konstatera att vår digitala utveckling idag är en stor framgångsfaktor. Det ger naturligtvis energi att fortsätta på den inslagna vägen. 

– Vi strävar efter att öppna och möjliggöra det digitala rummet för fler med ännu bättre visualiseringar och innovativ utveckling som underlättar för alla som är intresserade av att köpa en bostad. Vi fortsätter även utveckla Mina Sidor för att göra innehållet ännu mer intressant och relevant där man som kund har all sin kommunikation med JM på en samlad plats. Även som boende i en JM-bostad erbjuds du såväl digital självservice som personlig service då JM@home förvaltar din förening och din byggnad.

Avslutningsvis betonar Per-Ola Eriksson än en gång vikten av att utgå från kundens behov. Bostadsköpet är ett stort beslut för den enskilde och därför ska JMs erbjudande vara tydligt. Som kund ska du få goda möjligheter att informera dig och därmed kunna fatta väl avvägda beslut; det är en ledstjärna för oss på JM. 

Läs mer här om hur det går till att köpa en bostad från JM. 

Andra liknande artiklar

Se alla artiklar

Upptäck våra olika ämnen:

Se alla artiklar