Läge, läge, läge

Att bygga nya hus och bostäder börjar oftast med en plats. Anneli Scheu och Magdalena Carlstein berättar hur det går till när de väljer JMs bra lägen.

Hemligheterna bakom de bästa lägena

Anneli Scheu och Magdalena Carlstein arbetar med förvärv på JM och har till uppgift att hitta bra lägen att bygga på. 
– Vi försöker hitta så attraktiva marker som möjligt så att kunden får de bästa bostäderna. Vi vill erbjuda de mest attraktiva bostäderna på marknaden, säger Magdalena Carlstein.

Ett bra läge är inte samma för alla. Barnfamiljer vill ha vissa saker och seniorer vill ha andra, så kundgruppens behov är en av de faktorer som styr när en mark ska förvärvas. 
– De flesta vill ha bra kommunikationslägen, trevliga miljöer och närhet till service och natur. Sjöglimtar och sjöutsikt är ett extra kundvärde, säger Anneli Scheu. 

Bra på att hitta bra lägen

När JM ska hitta ny mark att bygga på finns det flera tillvägagångssätt, ibland får de projekt skickade till sig, ibland köper de färdiga detaljplaner och ibland hittar de platser där de ser att det kan bli bra boendemiljöer. 
– Vi sitter med rena kartor och letar och så har vi ett fastighetsägarregister, säger Annelie Scheu och Magdalena Carlstein fyller i:
– Ja vi har ett stort register, som är en karta som vi har skannat. Vi har kommunansvariga också, som har koll på sina områden. Så vi har bra koll på alla platser och områden i kommunen och vet vilka ställen som ska utvecklas. Vi har ju bra koll på våra önskeställen.

Genom att ha kommunansvariga har JM koll på var kommunerna ska utveckla områden, var de ska bygga nya skolor och vad som saknas och behövs. Ibland hittar de mark att bygga på där allt finns runtomkring, ibland behöver de kommunen med sig för att utveckla ett helt område. 
– Ett sånt exempel är Liljeholmens industriområde, där behöver vi ha kommunen med oss också. Idag tittar vi ofta på små industriområden som ligger relativt centralt. Det gör vi bara om kommunen också tycker att det är ett attraktivt område för bostäder och vill utveckla det, säger Anneli Scheu. 

Bygger inifrån och ut

För att sticka ut bland konkurrenterna är det inte bara läget som avgör, utan även själva produkten: bostaden. Magdalena Carlstein och Anneli Scheu menar att en av JMs framgångsfaktorer är att de alltid tänker på bostaden i första hand. 
– Vi bygger bostäderna inifrån och ut. En arkitekt tittar gärna utifrån, men vi har drillat våra arkitekter i att tänka tvärtom, säger Anneli Scheu. 
– Det märker man när kunderna ska köpa, det viktigaste för dem är att det är en bra bostad vi bygger, fyller Magdalena Carlstein i. Vi har ofta bra och genomtänkta planlösningar. Våra arkitekter är bra på att få ihop en lägenhet med allt som ska få plats, till exempel när det gäller förvaring som är viktigt för våra kunder. 

Nöjda kunder bevisar

Ett bevis för att JM väljer bra lägen är populariteten och kundnöjdheten. Sedan 2009 är JM den bostadsutvecklare som flest gånger mottagit förstaplatsen i NKI (Nöjd-Kund-Index), den årliga svenska branschmätningen för kundnöjdhet. För 2023 blev det en tredjeplats på NKI 1 (inflyttning) och branschens högsta värde på NKI 2 (garanti). 
– Det är verkligen ett bevis på att de är nöjda när de flyttat in, men också fortsatt väldigt nöjda i och med att garantimätningen görs först efter två år, säger Magdalena Carlstein.

Ett annat bevis är den feedback som kommer från kringboende efter att kvarter står klara. 
– Till exempel i Dalénum på Lidingö fick vi mycket kritik från kringboende när vi skulle bygga. Men i slutändan har vi fått mycket beröm nu när det väl står där. Det blir ett bevis på att vi bygger bra bostäder och bra miljöer som både boende och folk runtomkring är nöjda över, avslutar Anneli Scheu. 

 

Andra liknande artiklar

Se alla artiklar

Upptäck våra olika ämnen:

Se alla artiklar