Kommuner intresserade av avfallsminskning

Nyheter 2019-11-21

Kommuner visar stort intresse för JMs arbete med att minska och återvinna byggavfall. Det framgick vid ett frukostseminarium som Stockholms Stads miljöförvaltning höll den 15 november.

JM har sedan mer än två decennier jobbat aktivt med att välja bort byggmaterial med innehåll av miljö- och hälsoskadliga kemikalier. Sedan tre år tillbaka arbetar vi även intensivt med att minska uppkomsten av avfall från våra byggarbetsplatser. För det avfall som inte går att undvika försöker vi öka graden av återanvändning och återvinning.

JMs arbete har omfattat ett stort antal workshops med representanter från hela JMs värdekedja: från leverantörer av material till de hantverkare som bygger husen. Arbetet ledde fram till 165 prioriterade förändringar av materialhanteringen som nu genomförs i JMs organisation.

För att presentera det här arbetet var Caroline Isaksson, miljö- och hållbarhetsspecialist på JM, inbjuden som föreläsare tillsammans med Nina Neuman, kvalitets- och miljöchef på Wiklunds, en av JMs avtalsparters för byggavfallshantering.

Frukostseminariet arrangerades av Kemikaliecentrum, som tillhör Stockholms Stads Miljöförvaltning. Organisationen arrangerar, som en del av sin verksamhet, seminarier på temat kemikaliesmart byggande.

Seminarierna vänder sig till stadens byggande förvaltningar och bolag, byggsektorns aktörer, upphandlare och andra som är intresserade av frågor kring kemikalier. Temat denna gång var det innehåll av kemikalier som byggmaterial kan innehålla och riskerna att de avges vid olika delar av materialets livscykel.

Under och efter seminariet fick Caroline Isaksson många frågor från representanter för olika kommuner som visar att de nu på allvar börjar få upp ögonen för resurseffektivitet och hur vi i branschen jobbar med de frågorna.

Seminariet finns utlagt i sin helhet på Stockholms Stads hemsida under ”2019-11-15 Byggindustrins avtryck”.