
Stockholm på två hjul
Nu är det lättare än någonsin att upptäcka den cykelvänliga huvudstaden året om.
Allt fler stockholmare väljer cykel som transportmedel. Ett smidigt, miljövänligt och kostnadseffektivt alternativ. I takt med ökad trängsel vinner den på sin förutsägbarhet.
Stockholms stad arbetar för att det ska bli ännu lättare att cykla i Stockholm. Staden har som målsättning att 15 % av alla resor i rusningstrafik ska ske med cykel år 2030. Ett annat mål är att möjliggöra cykling året om utan att besväras av halka, snö, löv eller sand.
För att uppfylla målen satsade staden en miljard kronor på cykelinfrastruktur mellan 2012 och 2018 och de cykelfrämjande åtgärderna genomsyrar hela stadens utformning.
Fler cykelbanor och nya breda pendlingsstråk
I Stockholms kommun finns 114 mil cykelbana idag. De senaste åren har många cykelbanor breddats och belysningen förbättrats. Vissa cykelbanor är extra breda och har prioriterat underhåll under hela året, de går under benämningen pendlingsstråk. Även i kranskommunerna satsas det på att bygga ut cykelnätet och höja standarden för befintliga cykelbanor.
Fler cykelparkeringar och cykelpumpar
Runt om i staden byggs fler cykelparkeringar, framför allt vid knutpunkter för kollektivtrafiken. Många av de nya cykelparkeringarna är utformade så att man kan låsa fast cykelns ram, vilket minskar stöldrisken. När Odenplans pendeltågsstation planerades ritades det in ett underjordiskt cykelgarage där man mot en kostnad kan nyttja parkeringsplats och förvaringsskåp.
För att göra det enkelt att pumpa cykeldäcken året runt har det anlagts runt 60 pumpstationer runt om i staden.
Nya cykelvänliga stadsdelar
När nya stadsdelar växer fram planeras de ofta för att vara cykelvänliga redan från början. Ett exempel på detta är Täby Park som byggs i norra Stockholm där det tidigare låg en galoppbana. Den nya stadsdelen är tänkt att bli att bli en gång- och cykelstad. Det har därför ritats in gott om cykelbanor och genom hela området, över det gamla galoppfältet, läggs en grön slinga där cyklister och fotgängare har företräde.
I de flesta kvarteren i Täby Park finns lånecyklar eller cykelpooler. Det finns även lådcyklar att låna för den som till exempel ska storhandla mat eller lämna barn på förskola. Cykelförråd har byggts i markplan för att vara lättillgängliga och i flera kvarter finns cykelkök med utrustning för att serva sin cykel.
I kvarteret Nor i Täby Park finns ett cykelkök där man kan serva sin cykel (visionsbild).
Även i den nybyggda stadsdelen Älvsjöstaden kommer det att byggas cykelkök och finnas gott om cykelvägar både till pendeltågsstationen och in till centrala Stockholm.























