- Det ökade intresset för lågenergibostäder förklaras säkert av att vi har haft höga elpriser. Det tillsammans med möjligheten att få gröna bostadslån kommer troligtvis bidra till att intresset ökar ytterligare, säger Maria Sandell, hållbarhetschef på JM.
Undersökningen visar att befolkningarna i de tre länderna tycker att elkostnaderna kopplade till bostaden är för höga. I Norge anser 49 procent det medan siffran är något lägre i Finland (39 procent) och Sverige (36 procent). Över en fjärdedel av de tillfrågade har gjort klimat- eller energianpassningar som exempelvis installationer för energieffektiv vatten- och elanvändning i sina hem de senaste två åren.
JM har även undersökt hur viktigt det är att bostaden är producerad med låg klimatpåverkan. Nästan fyra av tio av de tillfrågade i Sverige, Norge och Finland anser att det är viktigt att bostaden byggts med så låg klimatpåverkan som möjligt.
- Det har varit mycket fokus på klimatpåverkan från produktion och användning av till exempel livsmedel, resor och kläder men jag tror att vi nu börjar se ett ökat intresse hos befolkningen även kring klimatpåverkan från bostaden, avslutar Maria Sandell, hållbarhetschef på JM.
Rapporten ”Nordisk boendebarometer 2022 – Lågenergibostäder allt viktigare – nu och i framtiden” går att ladda ner i sin helhet längre nedan på sidan. Rapporten ingår i en serie rapporter på teman kopplade till bostads- och samhällsutvecklingen i Norden som släpps under 2022.
Om Nordisk boendebarometer 2022
Nordisk boendebarometer 2022 belyser nordiska bostads- och samhällsutvecklingsfrågor baserat på en undersökning som genomförts i Sverige, Norge och Finland av Kantar Sifo på uppdrag av JM under februari och mars 2022. Totalt 4 500 personer i åldrarna 18–79 deltog i undersökningen som är representativ vad gäller kön, ålder och region i varje land. Resultaten är statistiskt säkerställda.
För mer information kontakta:
Maria Sandell, hållbarhetschef JM 070-690 65 17



