Stockholms nya tunnelbana växer fram

Stockholms nya tunnelbana - så blir den

Stockholms nya tunnelbana växer fram i takt med att nya stadskärnor skapas i ytterområdena. Djupt nere i marken sker en stor del av stadens expansion. Här grävs de nya tunnelbanelinjerna som ska knyta ihop allt.

Stockholms nya tunnelbana är under utveckling och genom att blicka bakåt kan vi både förstå vår samtid och förutspå vår framtid. I slutet av 1800-talet började det bli trångt inne i Stockholm. Samtidigt som allt fler flyttade in i city anades också en annan flyttström – ut från staden.

För vissa blev ytterområdena en ren paniklösning, de blev tvungna att hitta någonstans att bo, medan andra drevs av längtan efter det som innerstaden inte kunde erbjuda: frisk luft, natur samt en nybyggd, modern och större bostad. Exakt samma mönster ser vi idag, drygt 100 år senare.

Från nuvarande Skanstull till Medborgarplatsen byggdes tunnelbanan genom att gräva upp och fylla igen Götgatan. Bilden är tagen norrut 1932 vid korsningen Götgatan-Bondegatan. Foto: okänd, Spårvägsmuseet.

Södra Bantorget (numera Medborgarplatsen) var en av de tre första stationerna som invigdes 30 september 1933. Foto: okänd, Spårvägsmuseet.

Stockholms nya tunnelbana – länken mellan nya stadskärnor

Tidigare har poängen med kollektivtrafiken varit att knyta ihop omnejden med centrala Stockholm. En stor skillnad är att fokus för Stockholms nya tunnelbana är att bidra till flera stadskärnor i ytterområdena.

– Infrastruktur, arbetsmarknad och bostäder är en treenighet. Genom att tillhandahålla arbetsplatser, service, kultur och nöjen i flera regionala stadskärnor kommer attraktiviteten i ytterområdena att öka, säger Nancy Mattson chef för Projektutveckling inom Förvärv på JM.

Nancy Mattson chef för Projektutveckling inom Förvärv på JM

Bostadspriserna ökar vid Stockholms nya tunnelbana

Ett ytterligare exempel på ett område med stor utveckling är Nacka dit Blå linjen ska förlängas.

– Nacka är redan idag ett attraktivt område och tunnelbanan kommer att öka attraktionskraften ytterligare, säger Klas Pettersson, vd på Erik Olsson Nyproduktion.

Näst efter mataffär och grönområden kommer kollektivtrafik i topp på önskelistan över vad vi helst vill ha närhet till. Detta visar JMs årliga undersökning Nordisk boendebarometer.

– Stockholms nya tunnelbana har stor betydelse för ett områdes attraktionskraft. Nacka, Älvsjö och Barkarbystaden är exempel på detta. Goda kommunikationer gynnar inte bara de som flyttar in i området utan även de som redan bor här. Värdet på bostäderna ökar, säger Klas.

“ – Stockholms nya tunnelbana gynnar inte bara de som flyttar in i närliggande områden utan även de som redan bor där. Värdet på bostäderna ökar.
Klas Pettersson, VD på Erik Olsson Nyproduktion

Tunnelbanans gula linje till Solna

Den nya Gula linjen från Arenastaden i Solna till Odenplan knyter samman Solnas expansiva områden med Stockholm stad. Den förenklar kommunikationerna för alla som bor och arbetar längst sträckan. Tre nya stationer kommer att byggas längs vägen. Station Arenastaden som innebär att resenärerna snabbt tar sig till arbetsplatser, shopping på Mall of Scandinavia och Friends Arena, Tvärbanan och pendeltågen. Linjen kommer också passera Hagastaden, där en helt ny stadsdel växer fram. Samt station Hagalund med fyra entréer, varav en leder rakt in i Karolinska Universitetssjukhuset.

Syftet är att Gula linjen ska avlasta T-Centralen då Odenplan tar över en del av rollen som knutpunkt. De som bor och arbetar i området kan här enkelt byta mellan tunnelbana, buss och pendeltåg. Bygget av den Gula linjen startade 2019 och beräknas vara klart omkring 2028.

Blå linje från Akalla till Barkarby

Förutom Gula linjen förlängs Blåa linjen från Akalla till Barkarby, Järfälla. Den nya stadsdelen Barkarbystaden får en egen station och linjens slutstation blir Barkarby station som också kommer att bli ett nav för kollektivtrafiken med nytt busstorg för bussar i området samt påstigning för resenärer på pendeln. Det är en förutsättning för att området ska kunna växa.

Visionsbild över Barkarbystadens kommande tunnelbanestation. Bild från Järfälla kommun

Visionsbild över Järfälla kommuns kommande tunnelbanestation. Bild från Järfälla kommun.

Blå linje från Kungsträdgården till Nacka

Blåa linjen förlängs också från Kungsträdgården till Nacka och till söderort. En tunnel under Saltsjön avlastar den i dag hårt belastade sträckan mellan Slussen och T-Centralen och blir också en länk som ger möjlighet till tätare trafik från söderort in till centrala Stockholm. Resande från Nacka på den nya Blåa linjen kan njuta av en restid på endast 12 minuter in till T-Centralen.

Ny linje mellan Fridhemsplan och Älvsjö

Så småningom kommer även en ny linje byggas från Fridhemsplan till Älvsjö. Det blir en viktig länk mellan Stockholms norra och södra sida med flera bytespunkter till annan kollektivtrafik som Tvärbanan och pendeltågen.

Hela utbyggnaden av Blåa linjen mot Barkarby beräknas vara klar 2026 och mot Nacka och Söderort går det att resa med Blåa linjen efter 2030.

När den nya tunnelbanan är helt utbyggd har tunnelbanenätet fått 11 nya stationer. Bild: Region Stockholm.

Vill du bo vid en ny tunnelbanestation?

Här kan du se alla våra bostäder i Stockholms län, bland annat de som byggs nära nya tunnelbanan. 

Andra liknande artiklar

Se alla artiklar

Upptäck våra olika ämnen:

Se alla artiklar